De huidige gezondheidszorg stelsel begint het te begeven onder zijn eigen gewicht en logheid.

Het orgaan is zo bezig met pogingen tot efficiëntie en het afstoten van verantwoordelijkheid richting de burger dat de meest belangrijke component van het stelsel lijkt te vergeten . . . de mens . . . zowel het medisch personeel en zorgverleners maar vooral de klant van het geheel . . . de patiënt!

De Ambient Experience propositie is een fundamentele heroriëntatie van de relaties tussen mensen en de zorg instelling waar behadelingen plaatsvinden. Door alle spelers te betrekken bij het ontwerp van de nieuwe aanpak, en te zorgen dat alle behoeftes, angsten, en belangen gehoord worden, ontstaat de mogelijkheid om gevestigde processen overhoop te gooien en vervangen met meer menselijke procedures, zonder dat de medisch integriteit in het geding komt.

De sleutel is betrokkenheid en medezeggenschap, vooral van de patiënt. Innovatieve ‘Design’ denken is een breekijzer die een positieve verschuiving in besef over, en het voldoen van de behoeftes van zowel de spelers als de zorg instellingen.

Betrokken klanten kunnen meehelpen in het herontwerpen van een meer persoonlijke zorg systeem. Hierdoor veranderen ze van handelswaar tot de belangrijkste partij. Hun acties en keuzes doen er echt toe.

Een betrokken zorgverlening veranderd van een complex kwantiteitsgericht systeem tot een modern digitaal geassisteerd netwerk met de mens centraal, en is gericht op de kwaliteit van uitkomsten. Kwaliteit is namelijk de voeding voor de oorspronkelijke passie, expertise en overgave van zorg personeel toen ze voor het vak kozen.

In het geval van deze case, wat eerst begon als een simpele opdracht om een nieuwe CT scan in de kinderafdeling van een Chicago ziekenhuis werd een revolutie in de wereld van radiologie en levend bewijs dat de zorg verleend kan worden op een efficiënter manier, met meer kwaliteit en een verhoogde tevredenheid voor alle betrokkenen.

Het geconstateerde probleem : kinderen die een CT scan ondergaan ervaren dit als angstwekkend, raken geïrriteerd, en als resultaat vinden ze het moeilijk om te voldoen aan de belangrijkste voorwaarde van een geslaagde CT scan . . . stil liggen! Als een kind eenmaal een nare ervaring heeft gehad in zo’n situatie, bij elk vervolg afspraak wordt de angst alsmaar groter. Het resultaat is dat meer dan de helft van de scans opnieuw uitgevoerd moeten worden. Dit betekend dat de tijd nodig voor een behandeling verdubbeld wordt, de frustratie bij alle betrokkene groeit, en nog erger, het kind wordt blootgesteld aan een tweede dosis straling!

Door kinderpsychologen bij het project te betrekken, tegelijk met het medisch personeel, konden onze ontwerpers kritische verbeteringen in het proces brengen, niet alleen in de kamer bij de scanner, maar ook in het voorbereidend traject. Omdat angstige kinderen niet goed reageren op bevelen, wordt de voorbereiding gericht op het vertellen van verhalen die het kind bij de eigen behandeling betrekt, en die het begrijpelijk maakt. Dit gebeurt met de hulp van een speelgoedfiguur dat het kind begeleid door een mini ‘kitten’ scanner. Op een beeldscherm verschijnt dan een beeld van de binnenkant van de speelgoedfiguur en blijkt dat er iets in zit wat niet hoort, en die eruit moet worden gehaald. Vervolgens laat een video animatie zien hoe het vreemde object in de speelgoedfiguur gekomen is. Ervaring laat zien dat het kind beter begrijpt waarom hij of zij een scan moeten ondergaan en zijn ze veel meer bereid om mee te werken.

Vooraf aan de scan zelf, maakt het kind een eigen keuze voor de soort ambience hij of zij in de scan kamer wil hebben. Hierdoor groeit het gevoel van betrokkenheid. Tijdens de scan wordt de procedure bijgestaan door een animatie geselecteerd door het kind met daarin hulpmiddelen spelenderwijs ingebouwd. Bijvoorbeeld als het kind tijdens een deel van de scan de adem in moet houden, wordt hij of zij bijgestaan door een geanimeerde zeehond die ook zijn adem inhoudt en onder water duikt. Het kind weet dan dat hij of zij pas uit mogen ademen als het zeehondje weer boven water komt. Deze vorm van positieve afleiding is zeer succesvol in het reduceren van herhaling scans, en dus onnodig blootstelling aan schadelijke stralingen.

De Ambient Experience aanpak transformeert een traditionele kille ziekenhuis ruimte naar een omgeving die zich aanpast aan de behoeftes en wensen van de patiënt en het behandelend personeel. De resultaten liegen er niet om.

  • Noodzaak om kinderen met sedatie te behandelen aanzienlijk verminderd.
  • Als gevolg, straling doseringen sterk gereduceerd
  • Procedure stappen gereduceerd van 6 tot 2 tot aan de CT scan.
  • Doorloop tijd per patient verkort, dus meer rendement op de investering
  • Positieve toekenning van tevredenheid door patiënten, familie, en medisch personeel.

[images courtesy of Royal Philips]

 

Terug naar innovative edge
Meer over Innovative Edge Positionering van betekenis Traditioneel hebben vrouwen richting de fabrikanten van huid en haarverzorging artikelen gekeken voor informatie en advies voor hun speci... Lees meer
Contactformulier Stel direct uw vragen
Contactgegevens Al mijn informatie
  • info@justgrant.nl
  • Huikenstraat 11
  • 6015RC, Neeritter
  • Gemeente Leudal, Limburg