Juist geen pratende koelkast!

Met de komst van intelligente technologie in het alledaagse huis moet een producent van huishoudelijk keukenapparatuur eens na gaan denken of er een groter doel is in de manier waarop gebruikers de keuken omgeving gaan beleven.

Het antwoord zit niet in uitvoerig marktonderzoek, of het simpelweg vertalen van computer interactie naar de keuken. Vaak zijn de toekomstige wensen en behoeftes van gebruikers nog niet helder, en is er nog geen voorstelling van de toepasselijke vorm die de interactie of diensten moeten aannemen.

Het project ‘Culinary Art’ bied een mogelijk beeld van de keuken in de nabije toekomst, en zodoende dient 3 belangrijke zakelijke doelen :

Ontwerpers en technici de uitdaging geven om de menselijke gevolgen van nieuwe technologie te onderzoeken, en een humaan en begerenswaardig beeld te schilderen met de eindgebruiker centraal aan de oplossing.

Door openlijk deze visie tentoon te stellen komt een publieke debat op gang die de wenselijkheid van zo een toekomst toetst tegen de tot dat moment onuitgesproken behoeftes, wensen of voorkeuren van gebruikers. Het bedrijf doet hierdoor heel veel kennis van de toekomstige markt op, en de toekomstige gebruikers zijn gestimuleerd om er verder over na te denken.

Door zelf deze visie te genereren stelt het bedrijf zich in staat om voorbij hun huidige horizon te kijken, kiezen in hoeverre dit hun toekomst vertegenwoordigd, en hun technisch en interactie ontwikkelingen in te richten op een toekomst die ze mee bepalen.

De belangrijkste kenmerken van de ‘Culinary Art’ visie kunnen als volgt worden samengevat. De technologie is verwerkt in herkenbare objecten juist om te zorgen dat de drempel tot gebruik zo laag mogelijk is. Door in gebruiker scenario's te denken blijven de nieuwe rituelen heel dichtbij de mens, en is de kans dat deze in de dagelijkse handelingen worden opgenomen het hoogst.

Door deze scenario's niet alleen tot de keuken te beperken, ontstaat een natuurlijke overgang naar andere ruimtes waarin ‘gastvrouw of heer zijn’ de hoofdrol heeft. Het gaat hier dus om de liefdevolle bezigheid om heerlijke eten te bereiden, serveren en ervan genieten, met de nadruk op sociale interactie, en niet op technologie.

[ photo's courtesy of Royal Philips ]

Terug naar creative strategies
Meer over Creative Strategies Van de concurrent weg scheren! Met meer dan 70 jaar winstmaken en groei, de scheerapparaten van Philips hebben de toon aangegeven in de electrisch ... Lees meer
Contactformulier Stel direct uw vragen
Contactgegevens Al mijn informatie
  • info@justgrant.nl
  • Huikenstraat 11
  • 6015RC, Neeritter
  • Gemeente Leudal, Limburg